در نشست بررسی اندیشه‌های امام خمینی(ره) در دانشگاه ارومیه مطرح شد؛

بنیان‌گذار انقلاب اسلامی نظریه‌ی اخلاق در نظام سیاسی را نوآفرینی کرد

۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۸۷۸۰ فرهنگی
نشست بررسی اندیشه های فرهنگی و سیاسی امام خمینی با نگاهی به قیام ۱۵ خرداد به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی و با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه ارومیه در دو بخش جداگانه به‌صورت وبینار، ۱۷ خرداد با شرکت جمعی از دانشجویان برگزار شد.
بنیان‌گذار انقلاب اسلامی نظریه‌ی اخلاق در نظام سیاسی را نوآفرینی کرد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی، رییس جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه آموزه‌های حقوق شهروندی در تمامی منظومه فکری امام (ره) متجلی است اظهار کرد: آراستگی به فضایل و زدایش از رذایل مبتنی بر چارچوبهای فکری، اخلاقی، انسانی و شرعی یکی از رویکردهای بنیادین امام خمینی (ره) در حوره نظری و عملی بود.

وی با تشریح آراء و اندیشه‌های امام (ره) گفت: از منظر مبنایی دیدگاه امام (ره) مبتنی بر این نکته بود که سیرت سیاست عین اخلاق بوده و در واقع سیاست باید صورت اخلاق باشد و با چنین مبنایی نظریه اخلاق در نظام سیاسی عصر حاضر را متحول کردند و می‌توان اذعان نمود امام (ره) نوآفرین این موضوع با استدلالات قوی بود.

دکتر رستم‌زاده گفت: امام (ره) سیاست را غایت و هدف نمی‌دیدند و در واقع ابزاری برای تحقق احکام متعالی اخلاقی انسانی و اسلام تلقی می‌کردند.

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی گفت: امام خمینی (ره) بر این اعتقاد بودند که عدالت جوهر اخلاق است و اسلام به بهترین نحو متعالی این عدالت را در حق و حقوق مردم و بشر ترسیم کرده است.

وی با اشاره به اینکه اندیشه‌های امام خمینی (ره) در مقیاس جهانی مطرح است اظهار کرد: تفکر امام خمینی (ره)  با همبستگی و یکپارچگی جهان اسلام در برابر ظلم استکبار جهانی، بیداری عظیمی را در کشورهای اسلامی و غیراسلامی به وجود آورد که همچنان بعد از دهه‌ها شاهد رویش‌های تفکر امام (ره) در ادوار تاریخی معاصر بوده و هستیم.

دکتر رستم‌زاده ظهار کرد: کشورهای استکباری از ترویج و گسترش روزافزون اندیشه‌های امام خمینی (ره) در سطح بین المللی بیم و هراس دارند و سعی می‌کنند با شگردها و عملیات روانی و تبلیغاتی رسانه‌ای، جلوی جهانی شدن پیام امام (ره) و انقلاب را بگیرند این در حالیست که با مشاهده وضعیت کنونی مردم جهان و شکل گیری حرکات ضد استعماری و استکباری در گوشه گوشه جهان شاهد فراگیری  پیام امام و انقلاب در سطح بین المللی هستیم.

رییس جهاددانشگاهی آذربایجان‌غربی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ایمان و اراده قوی امام خمینی در احیای واقعی و اثربخش فرهنگ اسلامی و ایرانی اظهار کرد: امام خمینی (ره) مبارزات و فعالیتهای خود را تنها در عرصه سیاسی محدود نکردند و مساله فرهنگ اعتماد به نفس، عزت نفس، استقلال علمی و اقتصادی و ...  به‌عنوان دغدغه اصلی ایشان مطرح بود که در این راستا حفظ عزت مسلمانان در برابر کفار و دست پرورده‌های آنان در داخل کشور از اولویت‌های ایشان بود و در واقع عزت اسلامی ایرانی و شخصیت ملت ایران را در کشور که توسط رژیم پهلوی به سخره گرفته شده بود، احیا کردند.

وی با اشاره به اینکه زندگی امام توام با ساده زیستی بود اظهار کرد: امام خمینی (ره) حامی مستضعفین بوده و مخالف اشرافی گر و کاخ نشینی بودند و حتی در طول زندگی خود ساده زیستی را مقدم بر هر نوع سبک زندگی بر خود می‌دانستند و توصیه ایشان به مسئولین نیز دوری از تجملات و اشرافی گری بود و به غیر از ظاهر موضوع مبنای بسیار مهمی در سیرت این تفکر وجود داشت که بسیار پربرکت بود.

حجت الاسلام دکتر کریم جباری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه نیز  در این نشست مهمترین علل برجستگی امام خمینی (ره) در تاریخ معاصر و بلکه تاریخ ایران و اسلام  را آغاز فعالیت ایشان از مراکز علمی و آموزشی مخصوصا حوزه‌های علمیه با تکیه بر علم و فرهنگ و ایجاد تحول دانست و گفت: امام خمینی (ره)  تحول اجتماعی را از حوزه‌های علمیه آغاز کرد و مهمترین موانع تحول و سازندگی جامعه را نیز در همین حوزه‌ها می‌دید و از قضای بد روزگار، بخشی از مهمترین مقابله کنندگان با حرکت انقلاب در متن حوزه‌های علمیه بودند.

وی ادامه داد: مقدس‌ترین شخصیت‌های حوزوی کسانی بودند که جز درس و بحث و کتابت رساله‌هایی در حاشیه فروع فقهی رسالتی نداشتند و با فرهنگ عمومی مردم و سیستم حکومت و وضعیت جهانی انسان امروز و مشکلات و گرفتاری‌های مردم و انحرافات اجتماعی وظلم حکومت کاری نداشتند.  حوزه‌ها حتی از نیازهای علمی و فرهنگی امروز نیز غافل بودند و کمتر کتاب ارزشمند و مستند و قابل قبولی در معرفی دین و مکتب اهل بیت عرضه می‌شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه  پرچمداران عقلانیت فلسفی و نگرش عرفانی داعیه‌دار حرکت اصلاحی و افراد  تحول آفرین در حوزه‌ها انگشت شمار بودند، گفت:  هر عالم و فاضلی که به انتقاد اجتماعی و نقد سیاسی می‌پرداخت تحت عنوان آخوند سیاسی طرد و محکوم می‌شد و حکومت هم همین را می‌خواست که حوزه‌ها از گلیم خویش پای فراتر ننهند. این در حالی است که عقلانیت رکن اساسی دینداری است و فلسفه اسلامی و عالمان برجسته مسلمان و به ویژه تشیع، پرچمدار و پایه گذار فلسفه اسلامی بودند و هستند و تفکر عقلانی و منطقی نمی‌تواند با ظلم و فساد و انحراف اجتماعی و حکومتی سازگاری داشته باشد.

حجت الاسلام جباری با بیان اینکه امام خمینی (ره)  معتقد بود معنویت و سعادت و رفاه جامعه و  تحول اجتماعی سازنده بدون تحول اساسی حاکمیت ظالمانه وتشکیلات ظالمانه شاهنشاهی امکان ندارد، تصریح کرد: امام خمینی  (ره) معتقد بود که علمای اسلامی نمی‌توانند مثل برخی از شخصیتهای مذهبی در ادیان دیگر فقط درمعابد بنشیند و تنها در روزهای معین به ذکر و مناجات مشغول باشد. به همین جهت امام خمینی به دنبال آیت الله مدرس وارد عرصه اجتماع و سیاست شد و فقه و اصول و عرفان و فلسفه را با مردم داری و دردهای عامه مردم همگام کرد.

وی اظهار کرد:  انقلاب شاه و ملت یا انقلاب سفید برای مقابله با انقلاب و خیزش‌های مردمی طراحی شده بود، حرکت امام خمینی و در کنار او علمای بزرگ آن دوره و بعد خیزش ملت برای مقابله با این نقشه‌های ظالمانه منتهی به 15 خرداد شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه قیام 15 خرداد قیام عامه مردم ومخصوصا محرومین و مظلومین و دردمندان جامعه بود که سخنگویی نداشتند و در واقع امام خمینی (ره) سخنگوی همه آنان بود، گفت: در حقیقت، شاه به تنهایی با انقلاب ساختگی و تبلیغاتی خود، می‌خواست مقابل  خیزشها و اعتراضات عمومی مردمی را بگیرد و بر ظلم و ستم سیستماتیک حکومت سرپوش بگذارد و پایه‌های خود را تثبیت نماید.

کلید واژه ها: واحد آذربایجان‌غربی برگزاری نشست فرهنگی


نظر شما :