27/05/2017
Skip Navigation Links
Home
AboutACECR
All Products A-Z
Organization
Publications
Contact Us
 
Fields of Activity :
Research and Technology
Entrepreneurship and Job Creation
Education
Culture and Arts
 
Links:
ASPxHyperLink

ASPxHyperLink

ASPxHyperLink

ASPxHyperLink

 
 
 
 
 
Engineering and Science>Communication >
Engineering and Science>Information Technology >
Training and Human Resource Development Master Plan of Communication and Information Technology Sector

مشاغل فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا) ‌به خاطر نياز به دانش،‌مهارت و تجربه از تنوع، پيچيدگي و تخصص بالايي برخوردار هستند. كارفرمايان بيشتر مايل به جذب و استخدام افرادي هستند كه علاوه بر داشتن تجربه و سابقه كار كافي،‌ از مدرك دانشگاهي،‌مهارت‌هاي نرم‌افزاري و دانش كسب و كاري نيز برخوردار باشند در اين ميان افرادي كه دقيقاً مهارتي موردنياز را در اختيار داشته و نياز به شركت در دوره‌هاي كارآموزي و يا بازآموزي نداشته باشند از نظر بيشتر كارفرمايان از بقيه مرجح‌تر هستند.

تا به حال يك روش واحد و منحصر به فرد براي آموزش و آماده به كار كردن نيروهاي حرفه‌اي مشاغل فناوري اطلاعات و ارتباطات ابداع نشده است. در خلال يك دهه گذشته زيرساخت‌هاي آموزشي و پژوهشي فناوري اطلاعات و ارتباطات به لحاظ اندازه و كيفيت رشد چشمگيري داشته و به طوري كه در حال حاضر طيف وسيعي از فرصت‌هاي آموزشي و پژوهشي فاوا همراه با انواع گوناگوني از برنامه‌ها و دوره‌هاي تحصيلي چند منظوره در اين رابطه به وجود آمده است.

پيشرفت‌هاي چشمگير و حيرت‌انگيز صورت پذيرفته در فناوري‌هاي ديجيتالي و كاربرد روز افزون آن در اقتصاد باعث شده تا روز به روز بر ميزان تقاضا براي جذب و استخدام نيروي كار ماهر و خبره فناوري اطلاعات و ارتباطات افزوده شود انتظار مي‌رود كه اين روند هم‌چنان در آينده نيز تداوم داشته باشد. در همين رابطه واحد آمارهاي نيروي كار دپارتمان كار و امو راجتماعي آمريكا در يك پيش‌بيني ده ساله ويژه اشتغال تصريح كرده است كه به خاطر رشد زمينه‌هاي شغلي (فاوا) تا سال 2010 ميلادي 5/2 ميليون زمينه شغلي جديد به اين جمع اضافه خواهد شد.

به طور معمول تركيب دانش نظري و مهارت‌هاي فني در صنعت فناوري اطلاعات و ارتباطات شامل آموزش‌هاي رسمي،‌مهارت‌هاي فني مورد نياز،‌دانش و تجربه و ديگر صلاحيت‌ها نظير مديريت پروژه،‌ توانايي‌هاي ارتباطي و مهارت‌هاي سازماني از شغلي به شغل ديگر فرق مي‌كند به همين خاطر نيروهاي كار متخصص در يك زمينه شغلي فاوا صلاحيت ورود به زمينه ديگر را ندارند.

كارفرمايان متقاضي استخدام و بكارگيري نيروي كار فاوا غالباً افراد را كه واحد تركيبي از مهارت‌هاي فني،‌تجربه و دانش فني مربوطه هستند را براي استخدام برمي‌گزينند از طرف ديگر از آنجايي كه در اين صنعت تركيب مهارهاي فني و انواع و اقسام تجربيات نامحدود مي‌باشد به همين خاطر بازار كار فناوري اطلاعات و ارتباطات مركب از حيطه وسيع و گسترده‌اي از مشاغل كاملاً تخصصي است. كارفرمايان ترجيح مي‌دهند نيروهايي را به استخدام خود درآورند كه علاوه برداشتن صلاحيت كامل كاري نيازي به شركت در دوره‌هاي فوق‌العاده آموزشي نداشته باشند از طرف ديگر به خاطر اينكه در بازار كار اين صنعت رقابت بسيار فشرده است به همين خاطر كارفرمايان براي كاستن از ريسك‌هاي كاري خود متقاضياني را به استخدام در مي‌آورند كه دانش و تجربه كاري را با يكديگر در اختيار داشته باشند. كارفرمايان عموماً‌ براي پركردن پست‌هاي شغلي حرفه‌اي فاوا سعي مي‌كنند متقاضيان داراي تحصيلات دانشگاهي را جذب نمايند در همين راستا در اختيار داشتن يك مدرك كارشناسي به ويژه مدرك ليسانس فني به متقاضيان كمك مي‌كند تا راحت‌تر جذب بازار كار شوند دپارتمان كار آمريكا پيش‌بيني كرده است تا سال 2010 بيش از سه چهارم فرصت‌هاي شغلي حرفه‌اي فاوا به زمينه‌هايي مربوط مي‌شود كه به طور حتم نيازمند يك مدرك دانشگاهي هستند. در حال حاضر دو سوم نيروهاي كار  فاوا حداقل داراي يك مدرك كارشناسي بوده و درصد نيروهاي كار واحد تحصيلات آكادميك اين صنعت روز به روز افزايش مي‌يابد علاوه بر اين در نوع مدارك تحصيلي نيروهاي كار فاوا تنوع زيادي وجود داشته چه اغلب آن‌ها فارغ التحصيل علوم ر‌ياضيات، علوم مختلف مهندسي هستند.

براي نيروهاي كار فاوا كه وظيفه اصلي آن‌ها تحقيق و يا توسعه نرم‌افزار جديد محصولات فاوا يا نرم‌افزارهاي كاربردي شركتي است داشتن مدارك تحصيلي كارشناسي و بالاتر فني نظير علوم كامپيوتري يا مهندس كامپيوتر ضروري مي‌باشد زيرا اين افراد براي ايجاد سخت‌افزار و نرم‌افزارهاي جديد نيازمند تسلط كامل بر دانش عميق نظري فاوا هستند.

بررسي‌هاي بعمل آمده نشان مي‌دهد كه كارفرمايان تا حدودي به استخدام اشخاص فاقد مدارك كارشناسي نيز،‌ كه براي مثال داراي مدارك كارداني و پايين‌‌تر هستند، براي تصدي مشاغل پشتيباني فني،‌ خدمات فني اينترنتي، ‌توسعه و مديريت وب، ‌برخي مشاغل مربوط به پايگاه داده‌ها و برخي مشاغل مرتبط با طراحي و مديريت شبكه تعامل نشان مي‌دهند اگر چه اين افراد بايد از تجربه كافي و قبلي و گواهينامه مهارت نيز برخوردار باشند در هر صورت هر چقدر تحصيلات دانشگاهي و نيروهاي كار فاوا بالاتر باشد به همان اندازه راه براي ورود آن‌ها به پست‌هاي شغلي پيچيده‌تر فاوا هموارتر خواهد بود.

Our offerings :
Strategic Planning
Strategy Development

The ACECR affiliate in charge:
ICT Research Institute
Inquiry
 
 
 
      
 
 
 
  
Sectors:
Petroleum Industry
Rail Transportation
Biotechnology
Power Generation
Renewable Energy
 
ASPxHyperLink
ASPxHyperLink
ASPxHyperLink
 
                     Contact Us     Privacy Statement    Terms Of Use
                            Copyright @ 2008 Academic Center for Education, Culture and Research, All Rights Reserved